Algemene voorwaarden Café-Restaurant Hofsteenge
Website: www.hofsteengegrolloo.nl
E-mail: info@hofsteengegrolloo.nl
Artikel 1: Definities
Opdrachtnemer: Café-Restaurant Hofsteenge, gevestigd in Grolloo en daar ingeschreven bij de Kamer van Koophandel onder nummer 89933540.
Opdrachtgever: De partij die de opdracht geeft
Opdracht: iedere opdracht van Opdrachtgever aan Opdrachtnemer, ongeacht de manier waarop deze is gegeven.
Overeenkomst: elke overeenkomst, langs welke weg ook tot stand gekomen, tussen Opdrachtnemer en Opdrachtgever, elke wijziging daarvan of aanvulling daarop, alsmede alle handelingen ter voorbereiding op en ter uitvoering van die Overeenkomst.
No-Show: Het door opdrachtgever zonder annulering geen gebruik maken van een op grond van een overeenkomst te verstrekken dienst.
Groep: Een groep van 10 of meer personen aan wie door opdrachtnemer diensten moeten worden verleend krachtens een of meer als samenhangend te beschouwen overeenkomsten.
Individu: Iedere persoon aan wie door Opdrachtnemer horecadiensten moeten worden verleend krachtens een of meer als samenhangend te beschouwen overeenkomsten, die niet behoort tot een groep.
Kurkengeld: Het bedrag verschuldigd voor het in de ruimten van opdrachtnemer nuttigen van niet door opdrachtnemer verstrekte drank en/of eten. Met kurkengeld wordt ook bedoeld en omvat: schotelgeld en/of keukengeld.
Annulering: Een schriftelijke kennisgeving van opdrachtgever aan opdrachtnemer waarin wordt aangegeven dat er geheel of gedeeltelijk geen gebruik zal worden gemaakt van een of meer overeengekomen diensten, of een schriftelijke kennisgeving van opdrachtnemer aan opdrachtgever waarin wordt aangegeven dat een of meer overeengekomen diensten geheel of gedeeltelijk niet zullen worden verstrekt, kan plaatsvinden in de vorm van een e-mail of digitaal contactformulier, op voorwaarde dat de verzender er zeker van is dat ontvanger het bericht heeft ontvangen.
Overheidsmaatregelen: de op dat moment geldende overheidsregels en -maatregelen in verband met epidemische ziektes.
Artikel 2: Algemeen
- Deze algemene voorwaarden zijn – met uitsluiting van de eventuele algemene voorwaarden van opdrachtgever – van toepassing op alle overeenkomsten van opdracht (inclusief aanvullende opdrachten en/of vervolgopdrachten) die met opdrachtnemer worden gesloten, tenzij voorafgaand aan de totstandkoming van de overeenkomst schriftelijk anders is overeengekomen.
- Indien één of meer van de bepalingen in de Algemene Voorwaarden nietig zijn of door rechterlijke tussenkomst vernietigd worden, blijven de overige bepalingen van de Algemene Voorwaarden volledig van toepassing. Opdrachtnemer en Opdrachtgever zullen alsdan in overleg treden om nieuwe bepalingen ter vervanging van de nietige c.q. vernietigde bepalingen overeen te komen, waarbij indien en voor zoveel mogelijk het doel en de strekking van de oorspronkelijke bepalingen in acht worden genomen.
- Opdrachtnemer is bevoegd om deze algemene voorwaarden, zonder voorafgaand bericht, te wijzigen en/of aan te vullen. De eventuele gewijzigde algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle nieuwe overeenkomsten en op de lopende overeenkomsten.
Artikel 3: Offerte, aanbod en aanvaardig
- De door opdrachtnemer gedane voorstellen zijn vrijblijvend. Een door opdrachtnemer gedaan voorstel komt automatisch te vervallen indien zij door de opdrachtgever niet binnen 30 dagen schriftelijk is aanvaard, tenzij uitdrukkelijk anders is overeengekomen.
- De overeenkomst komt tot stand op het moment dat door de opdrachtgever schriftelijk of digitaal is ingestemd met de ongewijzigde offerte of aanbieding of zoveel eerder als partijen feitelijk beginnen met de uitvoering van de overeenkomst. In geval van wijzigingen in de offerte of aanbieding komt de overeenkomst eerst tot stand op het moment dat de opdrachtnemer de wijziging schriftelijk of digitaal bevestigt.
- Een overeenkomst die voor een groep of individu is aangegaan door tussenpersonen (waaronder onder andere cargadoors, (online)reisbureaus, platforms en andere horecabedrijven), al dan niet in naam van hun relatie(s), worden geacht mede voor rekening en risico van deze tussenpersoon te zijn gesloten. Opdrachtnemer is geen commissie aan tussenpersoon verschuldigd. Zowel de individu c.q. groep, als de tussenpersoon, zijn hoofdelijk aansprakelijk voor de betaling van het verschuldigde.
- Alle opdrachten worden geacht uitsluitend aan opdrachtnemer te zijn gegeven, en niet aan een aan opdrachtnemer verbonden (rechts)persoon. Dit geldt ook indien het de uitdrukkelijke of stilzwijgende bedoeling van de opdrachtgever is dat de opdracht door een bepaalde persoon zal worden uitgevoerd. Dit artikel is overeenkomstig van toepassing indien werkzaamheden worden verricht anders dan op grond van een overeenkomst van opdracht.
Artikel 4: Annuleren door opdrachtnemer
- Opdrachtnemer is te allen tijde bevoegd de overeenkomst te annuleren met in achtneming van dit artikel, tenzij anders overeengekomen.
- Naast hetgeen in de algemene voorwaarden is vastgelegd, is opdrachtnemer bevoegd de overeenkomst direct te annuleren in het geval van:
- Opdrachtgever niet voldoet aan de verplichtingen uit de overeenkomst, algemene voorwaarden of huis- en gedragregels.
- Er voldoende aanwijzingen bestaan dat de op grond van de overeenkomst in het etablissement van opdrachtnemer te houden bijeenkomst een zodanig ander karakter heeft dan verwacht had mogen worden op grond van aankondiging van opdrachtgever, of op grond van de hoedanigheid van klant en/of gasten, dat opdrachtnemer de overeenkomst niet gesloten zou hebben, indien opdrachtgever van het werkelijke karakter op de hoogte was geweest.
- Er sprake is van een zwaarwegende redenen, waaronder bedrijfsbeëindiging door opdrachtnemer.
- Opdrachtnemer is bevoegd om, in plaats van de overeenkomst te annuleren, nadere eisen te stellen ten aanzien van het verloop van de betreffende bijeenkomst. Indien er voldoende aanwijzigingen zijn dat deze andere eisen niet (zullen) worden nageleefd, is opdrachtnemer alsnog gerechtigd de overeenkomst te annuleren.
- In het geval van annuleren door opdrachtnemer op grond van artikel 4 lid 2 sub a en b, dan is opdrachtgever jegens opdrachtnemer annuleringskosten verschuldigd conform artikel 12 (zakelijke klant) en artikel 13 (particuliere klant).
- Bij annuleren door opdrachtnemer onder artikel 4 lid 2 sub c, waarbij de grond tot het annuleren is gelegen in het handelen, nalaten of gedragingen van opdrachtgever, is artikel 4 lid 4 overeenkomstig van toepassing. Indien de grond van het annuleren niet aan opdrachtgever kan worden toegerekend, is opdrachtgever geen annuleringskosten verschuldigd.
- Bij annuleren door opdrachtnemer is opdrachtnemer nimmer kosten aan opdrachtgever verschuldigd. Tevens kan opdrachtgever nimmer aanspraak maken op enige vorm van schadevergoeding bij opdrachtnemer.
Artikel 5: Prijzen
- Alle prijzen van opdrachtnemer zijn exclusief BTW en andere heffingen die van overheidswege worden opgelegd indien opdrachtgever een zakelijke klant is. In geval opdrachtgever een particuliere klant is, zijn de prijzen inclusief BTW en eventuele andere heffingen die van overheidswege worden opgelegd.
- Indien de prijs in een offerte is gebaseerd op de door opdrachtgever opgegeven gegevens en deze vervolgens onjuist blijken te zijn, heeft opdrachtnemer het recht deze prijzen aan te passen naar de redelijkerwijs bij de juiste gegevens behorende prijzen, ook nadat de overeenkomst tot stand is gekomen.
- Alle in de offerte van opdrachtnemer genoemde prijzen zijn onder voorbehoud van type- en rekenfouten.
Artikel 6: Betalingen
- Opdrachtgever is de in de overeenkomst overeengekomen prijs verschuldigd. De prijzen worden zoveel mogelijk gespecificeerd vermeld op lijsten die door opdrachtnemer op een voor de klant zichtbare plaats zijn aangebracht. Een lijst wordt geacht zichtbaar te zijn indien deze zichtbaar is in de normaal toegankelijke ruimtes van opdrachtnemer.
- Voor bijzondere diensten, waaronder gebruik van garderobe, internet, wifi, locatieverhuur e.d., kan door opdrachtnemer een extra vergoeding, die op voorhand door opdrachtnemer bekend gemaakt worden, in rekening gebracht worden bij opdrachtgever.
- Alle rekeningen, mede daaronder begrepen rekeningen ter zake van no-show of annulering, zijn door opdrachtgever verschuldigd op het moment dat deze aan hem worden gepresenteerd. Opdrachtgever dient direct voor contante- of bankbetaling zorg te dragen, tenzij anders overeengekomen. Opdrachtnemer kan tussentijdse betalingen verlangen van reeds geleverde diensten.
- De in een offerte of overeenkomst vermelde prijzen zijn gebaseerd op de ten tijde van totstandkoming van de offerte of overeenkomst geldende kostenfactoren. Opdrachtnemer behoudt zich het recht voor om, indien na de datum waarop de overeenkomst tot stand is gekomen maar vóór de dag van levering, verhogingen in één of meer kostenfactoren optreden, deze verhogingen aan opdrachtgever in rekening te brengen. Dit wordt in dat geval schriftelijk gemeld aan opdrachtgever. Tevens is opdrachtnemer gerechtigd jaarlijks een inflatiecorrectie toe te passen in januari van elk jaar, ook die wordt schriftelijk medegedeeld aan opdrachtgever. Deze inflatiecorrectie wordt berekend op basis van het laatst bekende door het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) vastgestelde consumentenprijsindex-cijfer (CPI)
- De betalingstermijn van declaraties die anders dan tegen contante betaling is overeengekomen, bedraagt 14 dagen na de factuurdatum. Betaling dient te geschieden op de wijze zoals op de factuur is vermeld.
- Indien opdrachtgever niet geheel aan al zijn verplichtingen aan opdrachtnemer heeft voldaan, is opdrachtnemer gerechtigd om haar prestaties op grond van de overeenkomst op te schorten. Opdrachtnemer is nimmer aansprakelijk voor enige vorm van schade die door de opschorting ontstaat.
- In geval van niet of niet volledige betaling, is opdrachtgever na het verstrijken van de in het eerste lid genoemde termijn van rechtswege in verzuim en heeft opdrachtnemer, zonder nadere sommatie of ingebrekestelling, het recht vanaf de vervaldag opdrachtgever de wettelijke rente in rekening te brengen tot op de datum van algehele voldoening, een en ander onverminderd de verdere rechten die opdrachtnemer heeft. Uitsluitend in het geval van een particuliere opdrachtgever stuurt opdrachtnemer eenmalig een ingebrekestelling van tenminste 14 dagen om alsnog te betalen.
- Alle in redelijkheid gemaakte gerechtelijke en buitengerechtelijke kosten die opdrachtnemer maakt als gevolg van niet-nakoming door opdrachtgever, komen ten laste van de opdrachtgever.
Artikel 7: Rechten en plichten Opdrachtnemer
- Opdrachtnemer kan naast deze algemene voorwaarden nadere huis- en gedragsregels stellen door dit duidelijk kenbaar te maken aan opdrachtgever.
- Opdrachtnemer mag een op ieder gewenst moment en per direct de toegang tot een gelegenheid van opdrachtgever beëindigen, wanneer opdrachtgever de Algemene Voorwaarden en/of huis- en gedragsregels overtreedt, of zich zodanig gedraagt dat de orde en rust in het etablissement van opdrachtnemer wordt verstoord. Opdrachtgever dient dan op eerste verzoek het etablissement te verlaten. In dat geval is aan opdrachtgever geen sprake van enige verplichting tot schadevergoeding.
- Opdrachtnemer is na overleg met het ter plaatse bevoegd gezag gerechtigd de overeenkomst wegens gegronde vrees voor verstoring van de openbare orde buitengerechtelijk te ontbinden. In dat geval is aan opdrachtgever geen sprake van enige verplichting tot schadevergoeding.
- Opdrachtnemer is niet verplicht enig goed van de gast in ontvangst en/of in bewaring te nemen. Indien opdrachtnemer wel goederen inneemt en hier geen vergoeding voor ontvangt, gebeurt dit op eigen risico van opdrachtgever. Indien opdrachtnemer voor het in ontvangst en/of in bewaring nemen van goederen
enig bedrag aan opdrachtgever in rekening brengt, zal opdrachtnemer op die goederen letten als een goed huisvader, onverminderd het bepaalde verder in deze algemene voorwaarden.
- Opdrachtnemer is niet verplicht enig huisdier van opdrachtgever toe te laten en kan aan de toelating voorwaarden verbinden. Voor de toelating van assistentiehonden gelden de wettelijke regeling(en), inclusief de daarin aangegeven uitzonderingen.
Artikel 8: Rechten en plichten Opdrachtgever
- Opdrachtgever is verplicht zich aan de in het etablissement van opdrachtnemer geldende huis- en gedragsregels te houden en de redelijke aanwijzingen van opdrachtnemer op te volgen.
- Opdrachtgever is verplicht mee te werken aan redelijke verzoeken van opdrachtnemer in het kader van diens wettelijke plichten omtrent onder andere veiligheid, identificatie, voedselveiligheid/hygiëne en beperking van overlast.
- Opdrachtnemer is gerechtigd om van opdrachtgever te verlangen dat zij genoegen neemt met een andere locatie dan vooraf in overeenkomst overeengekomen, mits deze andere locatie gelijkwaardig is naar oordeel van opdrachtnemer, dan wel hierover onderling overeenstemming wordt bereikt. Opdrachtgever ontvangt in dat geval geen schadevergoeding.
Artikel 9: Reserveringen
- Opdrachtnemer biedt de mogelijkheid aan opdrachtgever om een reservering te plaatsen. In dat geval wordt een datum, tijdstip en aantal gasten overeengekomen voor de reservering.
- Opdrachtnemer kan voorwaarden verbinden aan de reservering, zoals een aanbetaling, een bedrag als borg of een herbevestiging.
- Indien opdrachtgever niet binnen een half uur na het gereserveerde tijdstip met het aantal overeengekomen gasten is gearriveerd, kan opdrachtgever de reservering als geannuleerd beschouwen. Aan het annuleren kunnen gevolgen verbonden worden, indien vooraf duidelijk gemeld, zoals het inhouden van borg of aanbetaling. Tenzij dit op grond van wet- en regelgeving niet is toegestaan.
Artikel 10: Nuttigen consumpties
- Iedere opdrachtgever die enigszins een overeenkomst aangaat met opdrachtnemer, waaronder deelnemen aan een evenement, een reservering plaatst, plaatsneemt aan een tafel van opdrachtnemer, is in beginsel verplicht tot het afnemen van een consumptie bij opdrachtnemer.
- Opdrachtnemer kan opdrachtgever verbieden om zelf meegebrachte consumpties dan wel door een maaltijdbezorgservice geleverde consumpties te nuttigen in het etablissement, daaronder mede begrepen het terras, van opdrachtnemer. Indien opdrachtnemer het nuttigen van deze maaltijden wel toestaat, is opdrachtgever aan opdrachtnemer kurkengeld, wat vooraf is vastgesteld, verschuldigd.
Artikel 11: Gevonden voorwerpen
- Opdrachtnemer is niet verantwoordelijk voor het in bewaring nemen van achtergebleven of gevonden voorwerpen. Opdrachtgever dient zelf de goederen binnen 14 dagen na melding hiervan weer op te halen. Opdrachtnemer is nimmer verplicht dit op te sturen. Mocht opdrachtnemer wel overgaan tot opsturen van de goederen, komen de kosten en het risico van het opsturen voor rekening van opdrachtgever. Indien de goederen na 14 dagen nog niet zijn opgehaald, mogen de goederen op kosten van opdrachtgever worden afgevoerd. Voor gevonden voorwerpen waarvan de eigenaar niet bekend is, gelden de wettelijke regels.
- De gevonden en verloren voorwerpen in het etablissement van opdrachtnemer, die door opdrachtgever worden gevonden, dienen zo spoedige mogelijk bij het personeel van opdrachtnemer te worden ingeleverd.
Artikel 12: Annuleren door opdrachtgever (zakelijke klant)
- Opdrachtgever wordt in dit artikel steeds bedoeld: de zakelijke klant.
- Opdrachtgever is bevoegd een overeenkomst te annuleren tegen betaling aan opdrachtnemer van de in dit artikel genoemde annuleringskosten, tenzij schriftelijk anders overeengekomen.
- Indien de overeenkomst gedeeltelijk wordt geannuleerd, zijn op het geannuleerde deel onderstaande bepalingen pro rata van toepassing en blijft het overige deel van de overeenkomst tot stand.
- Opdrachtgever geeft toestemming bij het ondertekenen van de overeenkomst om annuleringskosten te verrekeningen met eventuele aanbetalingen en/of waarborgsommen.
- Het verminderen van het aantal personen van een reservering wordt gezien als gedeeltelijke annulering.
- Het wijzigen van de datum van een reservering wordt gezien als annulering van de oorspronkelijke overeenkomst.
- Indien de overeenkomst door opdrachtgever wordt geannuleerd, worden de volgende annuleringskosten in rekening gebracht:
Meer dan 7 dagen voor het gereserveerd tijdstip 0%
Meer dan 3 dagen tot en met 7 dagen voor gereserveerd tijdstip 50% Meer dan 24 uur tot en met 3 dagen voor gereserveerd tijdstip 75%
24 uur of minder voor het gereserveerd tijdstip
|
100%
|
Artikel 13: Annuleren door opdrachtgever (particuliere klant)
- Opdrachtgever wordt in dit artikel steeds bedoeld: de particuliere klant.
- Opdrachtgever is bevoegd een overeenkomst te annuleren, met inachtnemening van de wettelijke bepalingen en dit artikel.
- Indien de overeenkomst gedeeltelijk wordt geannuleerd, zijn op het geannuleerde deel onderstaande bepalingen pro rata van toepassing en blijft het overige deel van de overeenkomst tot stand.
- Opdrachtgever geeft toestemming bij het ondertekenen van de overeenkomst om annuleringskosten te verrekeningen met eventuele aanbetalingen en/of waarborgsommen.
- Het verminderen van het aantal personen van een reservering wordt gezien als gedeeltelijke annulering.
- Het wijzigen van de datum van een reservering wordt gezien als annulering van de oorspronkelijke overeenkomst.
- Indien de overeenkomst van opdracht door opdrachtgever wordt geannuleerd, gelden de wettelijke bepalingen. Uitgangspunt is dat de door opdrachtnemer in redelijkheid gemaakte kosten alsmede een redelijk loon worden vergoed door opdrachtgever aan opdrachtnemer. Hieronder kunnen ook gederfde inkomsten vallen, indien en voorzover een locatie in redelijkheid niet meer verhuurd kan worden op de desbetreffende datum, althans voor zover de zaalhuur in de overeenkomst van opdracht is opgenomen en dit onderdeel niet als aparte huurovereenkomst kan worden beschouwd.
Artikel 14: Aansprakelijkheid
- De aansprakelijkheid van opdrachtnemer is beperkt tot hetgeen uit dit artikel blijkt.
- De overeenkomst wordt uitgevoerd voor rekening en risico van opdrachtgever. Opdrachtgever is tevens verantwoordelijk voor de gasten en/of derden die door haar worden ingeschakeld, al dan niet betrokken zijn bij de overeenkomst en hetgeen daaruit voortvloeit. Opdrachtgever vrijwaart opdrachtnemer voor aanspraken van derden.
- Opdrachtgever is jegens opdrachtnemer aansprakelijk voor alle directe en indirecte schade die opdrachtnemer lijdt door handelen en/of nalaten van klanten, gasten of ingeschakelde derden van opdrachtgever.
- Opdrachtnemer is slechts aansprakelijk voor schade als gevolg van een tekortkoming in de uitvoering van de opdracht voor zover deze tekortkoming het gevolg is van een gebrek aan zorgvuldigheid die in redelijkheid van hem mocht worden verwacht dan wel opzet of grove schuld.
- Indien en voor zover opdrachtgever toch aansprakelijk is, is aansprakelijkheid in alle gevallen beperkt tot directe schade en strekt zich niet uit over indirecte schade waaronder gevolgschade, gemiste inkomsten en gemiste winst, vermogensschade, gemiste besparingen, verlies van (bedrijfs)gegevens, geleden verlies en schade door bedrijfsstagnatie. De aansprakelijkheid van opdrachtnemer is altijd beperkt tot ten hoogste het bedrag dat uit hoofde van de aansprakelijkheidsverzekering van opdrachtnemer zal worden uitgekeerd.
- Als om welke reden dan ook geen uitkering krachtens de in het vorige artikellid genoemde verzekering plaatsvindt, is de aansprakelijkheid beperkt tot een bedrag tot de reserveringswaarde.
- Opdrachtnemer aanvaardt geen aansprakelijkheid voor een tekortkoming van door haar ingeschakelde derden.
- Opdrachtnemer is nimmer aansprakelijk voor diefstal, beschadiging of verlies van goederen, die in het etablissement van opdrachtnemer door opdrachtgever zijn meegebracht, door hun daar zijn gedeponeerd en/of achtergelaten en/of in bewaring zijn gegeven zonder dat hier een vergoeding voor in rekening is gebracht. Opdrachtgever vrijwaart opdrachtnemer tegen aanspraken van gasten ter zake.
- Indien door opdrachtnemer een vergoeding in rekening is gebracht voor het in bewaring nemen van goederen, waarbij vervolgens schade ontstaat ten gevolge van beschadiging of vermissing, zal opdrachtnemer deze schade vergoeden, tenzij de schade in redelijkheid niet voor haar rekening kan komen. Schadevergoeding is niet verschuldigd terzake in de afgegeven goederen aanwezige andere goederen.
- Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor schade veroorzaakt aan of met voertuigen van opdrachtgever of zijn/haar gasten en/of derden.
- Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor schade direct of indirect aan wie of wat ook ontstaan als direct of indirect gevolg van enig gebrek of enige hoedanigheid of omstandigheid aan, in of op enig roerend of onroerend goed waarvan opdrachtnemer houder, (erf)pachter, huurder dan wel eigenaar is of dat anderszins ter beschikking van opdrachtnemer staat.
- Opdrachtgever is verantwoordelijk voor de juistheid en volledigheid van alle aan opdrachtnemer verstrekte informatie en gegevens, waaronder tevens alle relevante informatie met betrekking tot uitvoering van de overeenkomst en allergieën. Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor schade die voortvloeit uit haar handelen indien dit gebaseerd is op door de klant/gast onjuist of onvolledig verstrekte informatie.
- Opdrachtnemer houdt zoveel mogelijk rekening met eventuele allergieën die zijn gemeld, maar kan hierover geen garanties geven. Er kan daarnaast niet worden voorkomen dat sporen van ingrediënten die niet gewenst zijn toch in het voedsel voor komen, tenzij uitdrukkelijk anders gemeld. Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor de gevolgen hiervan.
- Het is de verantwoordelijkheid van opdrachtgever om vóór het aangaan van de overeenkomst na te gaan of een eventueel gehuurde locatie geschikt is voor het beoogde doel. Indien hiervan geen sprake is, komt dit voor rekening en risico van opdrachtgever en is opdrachtnemer niet aansprakelijk voor enige schade, de volledige huursom dient te worden voldaan.
- Opdrachtnemer verstrekt slechts vrijblijvende adviezen en is niet aansprakelijk voor de inhoud en/of de gevolgen van de door haar verstrekte adviezen.
- Opdrachtgever dient zich voldoende te verzekeren tegen de gevolgen van dit artikel.
Artikel 15: Overmacht
- Indien er een omstandigheid is die niet aan opdrachtnemer kan worden toegerekend, maar de uitvoering van de overeenkomst zodanig in de weg staat dat uitvoering daarvan onmogelijk dan wel bezwarend is, is er sprake van overmacht. In dat geval is er sprake van een niet toerekenbare tekortkoming van opdrachtnemer die haar niet kan worden aangerekend.
- Van overmacht is onder andere (maar niet uitsluitend) sprake bij intrekking van vergunningen, nationale rouw, verhindering en onderbreking van transportmogelijkheden als gevolg waarvan benodigde producten/ zaken niet geleverd kunnen worden, personeelstekort, storingen in het horecabedrijf en belemmeringen veroorzaakt door maatregelen, wetten of besluiten van internationale, nationale en regionale (overheids) instanties.
- Indien er sprake is van overmacht bekijken partijen in overleg in hoeverre de overeenkomst in alle redelijkheid kan worden opgeschort. Kostenverlaging of -verhoging komen voor rekening van opdrachtgever.
- Indien opschorting of aanpassing niet mogelijk blijkt te zijn, zijn zowel opdrachtgever als opdrachtnemer gerechtigd om de overeenkomst, of het nog niet uitgevoerde gedeelte van de overeenkomst wegens overmacht te ontbinden. Opdrachtnemer blijft in alle gevallen recht houden op de volledige overeengekomen reserveringswaarde, verminderd met alle kostenverlagingen en vermeerderd met alle kostenverhogingen ten gevolge van deze ontbinding. Bij particuliere klanten dienen, voor wat betreft dat deel van de overeenkomst dat wordt gekwalificeerd als overeenkomst van opdracht, de daadwerkelijk gemaakte kosten en een redelijk loon door opdrachtgever te worden vergoed in plaats van de reserveringswaarde voor dat deel van de overeenkomst.
- Opdrachtnemer is in geval van overmacht nimmer aansprakelijk jegens opdrachtgever.
Artikel 16: Epidemische ziektes / Covid
- In geval van epidemische en/of besmettelijke ziektes, waaronder Covid-19, gelden de aanvullende afspraken uit dit artikel wanneer de overeenkomst door overheidsmaatregelen niet in de overeengekomen vorm uitgevoerd kan worden.
- Dit artikel treedt pas in werking nadat de overheidsmaatregelen zijn doorgevoerd. Tot die tijd gelden de reguliere tussen partijen gemaakte afspraken. Dit artikel prevaleert boven de overeenkomst en algemene voorwaarden die tussen partijen gelden.
- Opdrachtnemer spant zich maximaal in om de overheidsmaatregelen in acht te nemen bij de uitvoering van de overeenkomst.
- Opdrachtgever is verantwoordelijk voor het feit dat zijn/haar gasten en/of ingeschakelde derden de geldende overheidsmaatregelen in acht nemen tijdens de uitvoering van de overeenkomst.
- Opdrachtnemer is niet aansprakelijk en/of verantwoordelijk voor het niet naleven van de overheidsmaatregelen door opdrachtgever of diens gasten of diens ingeschakelde derden. Opdrachtgever vrijwaart opdrachtnemer tegen eventuele claims terzake.
- Indien de overeenkomst niet uitgevoerd kan worden als gevolg van de overheidsmaatregelen, beschouwen partijen dit als overmacht ten gevolge van epidemische ziektes en gelden de bepalingen uit artikel 15.
- Het staken van de dienstverlening van de overeenkomst door het niet naleven van de overheidsmaatregelen door opdrachtgever of zijn/haar gasten of ingeschakelde derden, geldt niet als overmacht.
- Indien sprake is van overheidsmaatregelen dienen partijen in onderling overleg te kijken in hoeverre aanpassing van de overeenkomst mogelijk is. Hierbij stellen beide partijen zich oplossingsgericht op en zullen zij redelijk en billijk handelen.
- Indien de overeenkomst wordt aangepast conform de voorgaande bepaling, blijft de tussen opdrachtnemer en opdrachtgever overeengekomen reserveringswaarde aan opdrachtnemer verschuldigd, met dien verstande dat hierop alle kostenverlagingen in mindering en alle kostenverhogingen in meerdering worden gebracht. Opdrachtnemer spant zich in om kostenverhogingen te minimaliseren en kostenverlagingen te maximaliseren. Opdrachtgever begrijpt dat opdrachtnemer daarvoor mede afhankelijk is van alle betrokken leveranciers en de door hen gehanteerde voorwaarden.
- Indien de overeenkomst niet aangepast kan worden aan de overheidsmaatregelen, trachten partijen eerst de uitvoering van de overeenkomst te verplaatsen.
- Indien een datum uit de overeenkomst wordt aangepast, blijft de tussen opdrachtnemer en opdrachtgever overeengekomen reserveringswaarde aan opdrachtnemer verschuldigd, met dien verstande dat hierop alle kostenverlagingen in mindering en alle kostenverhogingen in meerdering worden gebracht. Opdrachtnemer spant zich in om kostenverhogingen te minimaliseren en kostenverlagingen te maximaliseren. Opdrachtgever begrijpt dat opdrachtnemer daarvoor mede afhankelijk is van alle betrokken leveranciers en de door hen gehanteerde voorwaarden.
- Indien de overeenkomst niet aangepast kan worden in het kader van dit artikel, kan die door één der partijen worden beëindigd waarbij de dienstverlening door opdrachtnemer wordt geannuleerd. Indien de overeenkomst wordt beëindigd en de dienstverlening door opdrachtnemer wordt geannuleerd, blijft de tussen opdrachtnemer en opdrachtgever overeengekomen reserveringswaarde aan opdrachtnemer verschuldigd, met dien verstande dat hierop alle kostenverlagingen in mindering en alle kostenverhogingen in meerdering worden gebracht. Opdrachtnemer spant zich in om kostenverhogingen te minimaliseren en kostenverlagingen te maximaliseren. Opdrachtgever begrijpt dat opdrachtnemer daarvoor mede afhankelijk is van alle betrokken leveranciers en de door hen gehanteerde voorwaarden. Bij particuliere klanten dienen, voor wat betreft dat deel van de overeenkomst dat wordt gekwalificeerd als overeenkomst van opdracht, de daadwerkelijk gemaakte kosten en een redelijk loon door opdrachtgever te worden vergoed in plaats van de reserveringswaarde voor dat deel van de overeenkomst.
Artikel 17: Klachten
- Klachten met betrekking tot de werkzaamheden of facturen van opdrachtnemer dienen op straffe van verval van alle rechten welke opdrachtgever in verband hiermede zowel in als buiten rechte had kunnen doen gelden door opdrachtgever binnen 7 dagen na uitvoering van de overeenkomst schriftelijk, dan wel conform de wettelijke richtlijnen, gemotiveerd aan opdrachtnemer kenbaar te worden gemaakt.
- Een klacht schort de betalingsverplichting van opdrachtgever niet op.
Artikel 18: Privacy, beeldmateriaal en publiciteit
- Opdrachtgever dient toestemming van opdrachtnemer te hebben voor aankondigingen die zij doet verband houdend met de overeenkomst en die bedoeld zijn voor publiciteit.
- Het is opdrachtgever niet toegestaan om zonder schriftelijke toestemming van opdrachtnemer binnen of buiten in de directe omgeving van de locatie waar diensten worden verricht op grond van de overeenkomst borden, spandoeken, reclameverlichting, luidsprekers of andere voorwerpen te (laten) aan/toebrengen met het oogmerk reclame te maken van welke aard dan ook.
- Het is opdrachtnemer toegestaan om beeldmateriaal gemaakt gedurende de uitvoering van een overeenkomst te gebruiken voor promotiedoeleinden, mits de gasten niet herkenbaar in beeld zijn gebracht.
- Opdrachtgever en opdrachtnemer spannen zich in om de privacyregels in acht te nemen. Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor schending van de privacyregels door opdrachtgever, zijn/haar gasten en/of ingeschakelde derden en mag ervan uitgaan dat gegevens die worden aangeleverd door opdrachtgever, zijn/haar gasten en/of ingeschakelde derden en eventuele afspraken die met hun worden gemaakt, kunnen worden uitgevoerd zonder dat opdrachtnemer nadere maatregelen hoeft te treffen in het kader van de privacyregels.
Artikel 19: Vervaltermijn
- Alle mogelijke aanspraken van Opdrachtgever jegens opdrachtnemer vervallen binnen een jaar, nadat de feiten waarop de aanspraak is gebaseerd bij opdrachtgever bekend waren of redelijkerwijs bekend hadden kunnen zijn, doch in ieder geval drie jaar te rekenen vanaf de datum van de laatste factuur voor de desbetreffende opdracht.
Artikel 20: Toepasselijk recht en rechter
- Op de rechtsverhoudingen tussen de opdrachtgever en opdrachtnemer is Nederlands recht van toepassing.
- Geschillen zullen uitsluitend worden beslist door de rechtbank in de regio waar opdrachtnemer is gevestigd. Nietemin heeft opdrachtnemer het recht om geschillen aan de bevoegde rechter van de woonplaats van de opdrachtgever voor te leggen.